mandag 8. mars 2010

Nice piece of ass


Litt av hvert var det å smake i forrige uke. Jeg regner egentlig uken fra det øyeblikket jeg putter noe i munnen som smaker godt. Før dette har jeg egentlig ikke begynt å leve. Før dette er jeg i realiteten ikke våken.

Så min uke begynte på tirsdag med hjemmelagede pølser på USF Kafé Kippers. Siden jeg jobber der blir det rart om jeg skryter disse hjemmelagede, røkte små svinepølsene opp i skyene. Bildet bør si sitt, men ja, de er forferdelig gode. Ikke noe nevneverdig vin drukket til dette, men Eitelsbacher Karthäuserhofberg 2007 var ok til. Kombinasjonsmessig kan rieslingdruens ofte sitruspregede utgang, med eller uten mineraler, ta en god del plass. Jeg finner at de beste resultatene kommer når man matcher denne utgangen med sitrus eller eple-elementer i sausen. Denne retten ble servert med en okseglace. Vinen var god med tomatene i det minste.

Torsdag var jeg invitert opp på Hotell Grand
Terminus for å observere og generelt gå mest mulig i veien for kokkene. En 5 retters meny var på planen og selv om alle rettene var av veldig høy kvalitet, har jeg lyst å nevne spesielt to: Hovedrett; Indrefilet av kalv, selleri & gulrot brunoise, 2 typer salvie gnocchi - en panert, og en først sautert så ovnsbakt med parmesan. Sauser: trøffelglace og persilleolje. Savigny-les-Beaune fra Pavelot ble servert til. Perfekt vil jeg si. Av de to dessertene denne kvelden kunne jeg ikke annet enn å fryde meg over roquefortkrem på ingefærtoast med solbærsorbet og fikencoulis. Portvin var en selvsagt match til dette og huset serverte en 20 år gammel tawny som funket greit. Lurer på om ikke en vintage eller for den en crusted port hadde vært bedre. Ingen vet. Kjøkkenet på Hotell Terminus er i allefall mer enn svært bra for tiden. Kanskje minus han karen som går i veien for folk og stiller spørsmål hele tiden.

Som så mange lørdager begynte denne forleden med store planer for en hviledag. Men det hjelper så lite når en Hr. Smestad inviterer til prøvesmaking av Chambolle-Musigny, kanskje ifølge et par-tre retter. Hvile senere! Vinen viste seg til å være en deilig og småraffinert kommunevariant fra Taupenot-Merme, Chambolle Musigny 2008. Vi drakk dette til en meget god kalvecoulotte. Nå er jeg ikke alltid så glad i restaurantuttrykk på fremmede språk, men benevnelsen coulotte, som er fileten helt bak på kalven, er mye tryggere enn den mulige bergenske løsningen: kalveræv. Restaurant Søtt og Salt posjerer i allefall sin coulotte og serverer den med ovnsbakte skorsonnerrøtter, brokkoli, noen tomater og okseglace. Det skjer saker og ting på restauranten, og denne retten var usedvanlig godt utført. En fruktdrevet chambolle med god fruktsyre, medium struktur og ren finish til kalv er flott. Spesielt når Morten André Tungesvik, og likesinnede på kjøkkenet, klarer å levere en
kraftig men likevel ren, syrlig og elegant saus av dette formatet. Lenge leve håndverkstradisjonene. Ingen bilder av retten, men noen av to Grünere, begge fra Schloss Gobelsburg hhv. fra årgangene 1974 og 1997. ´74 holdt seg faktisk litt bedre i glasset selv om begge egentlig stupte etter et par minutter. Nå må det sies at disse flaskene hadde vært åpne i 2 dager. Og en annen omstendighet til det raske frukttapet, kan jo også være tilstanden på flaskene. Begge utrolig møkkete - som om de var funnet begravd i en jordhaug eller oppdaget gjemt i bekken ved foten av Gaisberg. Ikke heller var det mulig på ´74 årgangen å finne ut om dette var fra enkeltvinmark eller ei, den hadde rett og slett ingen etikett, bare masse jord på seg. Uansett hadde de begge, som min venn Torleif pleier å si -veldig vondt i kneet.


6 kommentarer:

  1. Du har det tøft du Ove ;P

    Her har du en praktisk utfordring, til mitt bryllup i mai skal det serveres den sikre og litt kjedelige klassikeren helstekt indrefilet på Sola strandhotell. Hvilken saus og tilbehør/ grønsaker velger man til slikt, noen tips???

    hilsen Dr Isaksen

    SvarSlett
  2. Kjære Dr. Isaksen.

    Hyggelig å høre at du skal gifte deg. Godt å vite å vite at alt man egentlig trenger er å få bare ett menneske, ett menneske, av hele verdens befolkning, til å gå saftig på limpinnen. Gratulerer!

    Nå til oppgaven. Jeg har jo arrangert noen bryllup og tror at ordene sikker/kjedelig ofte er bra i denne sammenhengen. Siden man skal glede barn, eldre, ja egentlig alle, er avansert mat (høy syre, ukjente råvarer) egentlig unødvendig. Fokuset skal jo helst være et annet sted. Men, hvis jeg skal velge så vil jeg i allefall nevne at apsarges er i sesong rundt den tiden. Asparges er crap med vin, men, de ser barske ut der de kjekt lener mot fileten. Litt sånn som du ser ut, mot sykkelen, når du blir interjuvet som siste mann i mål. For tiden synes jeg bakte minigrønnsaker er godt. Ser for meg skorsonnerot og mini gulrøtter smørbakt på høy temperatur sånn at du får god karamellisering og litt brente kanter. Tøft. Potet? Eg syns potet er ut men du kan jo forsøke å si det til de to generasjonene før oss. Ta med sykkelhjelmen din. Fondantpotet er tøft. Store poteter i sylinderform bakes i grønnsakskraft. Legg opp på en lite speil av persillesmør-vinaigrette, blomst på toppen. Okse/rødvinsglace er selvsagt strålende til okse. Sørg for at det er ordentlig kraft. Men, du skal vel ikke lage dette selv? Når du kommer med dette til Sola Strandhotellklarer, blir de sikkert småirritert. Og siden du allerede har hisset de opp, si at du vil ha en stor squash på hver tallerken formet som et stetoskop.

    Ove.

    SvarSlett
  3. hei. i skrivende stund vurderer jeg min egen blogg på som skal kreeres på min nyerværvede lap top:) dette vil være en film blogg. her er så mitt spørsmål:Ja vi er begge enig om at noen viner og retter passer bare bedre sammen enn andre, men fins det vin og mat som passer bedre til noen filmer enn andre? popkorn kan jo ikke klassifiseres som mat, men den gemene hop synes vist at det er passende til alle typer film.
    er fois gras f.eks en passende til splatter filmer og er serrano bare uheldig til heldigrisen babe?
    jeg tenker at her kan våre to blogger kombineres og komme frem til et helt nytt konsept: film, vin og mat.... en vinnende formel spør du meg. noen synspunkt?
    hilsen onkel reisende Mac

    SvarSlett
  4. Var det forresten lurt å benytte den overskriften på kvinnedagen? Selv bryr jeg meg ikke, jeg er antifeminist på min hals og skal bare stelle hjemme til krampa tar meg. Men du har jo en ivrig fansskare, hva med dem? Må du se opp for snikangrep nå?

    SvarSlett
  5. Oi "Astrid", den var kanskje litt uheldig, men jeg refererte jo til en liten kalvestuss, Og kalven er som du vet et hannkjønn....Nå tror jeg jeg er på vei til noe som ikke er bra. Tror vi avslutter nå.. Håper du har fått svar.

    SvarSlett
  6. Kjære Onkel Reisende Mac.

    Jeg er absolutt med og anbefaler mat og vin til film. For 5 minutter siden ble jeg spurt om å anbefale 2 sett, mat og vin til et retro musikkstykke som skal gjøre på Opera sin 25 års jubileum. Spennende spennende.

    Serrranoskinke og Pata Negra tror jeg er strålende mat å spise om man er nødt til å se heldiggrisen Babe. Jeg forventer at publikum da blir enda mer sympatiske til grisens strabaser. Ja, det blir enten det, eller det motsatte, at man ønsker grisen død, speket, lagret og modnet, skåret i tynne skiver på tallerken. Siden Babe, såvidt jeg vet, er fra England så burde den egentlig ende opp som en skinkesteik. Drikk oransjevin til svin. Linken mellom Foie Gras og splatterfilm skjønner jeg ikke. Til splatter filmer bør man spise enten lakserogn eller granatepler. Det har splattereffekt.

    SvarSlett