tirsdag 2. mars 2010

Velkommen!

Velkommen til Oves mat og vinblogg. Jeg er Ove. På denne siden skal jeg legge ut små og store musikk, mat & vinhendelser basert på mine beskjedne erfaringer. I all hovedsak skal jeg prøve å virke mest mulig sannferdig, men siden dette er så forferdelig vanskelig kan jeg selvsagt på ingen måte garantere noe. Bildet er tatt i Frankrike, der endene fra fødselen gjør alt de kan for å ende opp som best mulig føde på bordet. Der tradisjon, håndverk og gode foreldre gjør at de små fra fødselen av, er innstilt på å gjøre sitt aller aller beste for å; Fete opp sine lår, ekspandere sine bryst og vokse sine levre helt til bristepunktet. Jeg hadde engang i sommer den ære å ta imot to slike engang så motiverte kandidater. En gammel samurai gitt den ærefulle oppgaven å servere det siste nådestøtet, til to unge, som fetet seg godt opp og tilslutt ga sine liv for det større hele.

Jeg gned inn i salt og pepper, brunet dem i smør, jeg tilsatte friske urter fra busken bak huset. Og noen hvitløk. Fresing. Noe mer salt, og litt til pepper, litt vin. Mer fresing. Jeg dekket lårene lag på lag med rent andefett. Jeg dekket med så mange lag at de første fire forsvant for øyet, og bare kunne luktes. Tung, deilig duft av Frankrike. Så var det på tide å skru av lyset. Men helt mørkt, ikke. Den varmebestandige osram-pæren, fikk i omgivelsene sine på 70 grader; Med seg selve symbolet på sivilisasjon, sivilisasjon som ingen pære utenfor Normandie har sett. Min jobb var over. Mann og fugl seiret. Hver på sin måte. Andeconfit! Intet over, intet ved siden.

Kjøp ferdig andeconfit i utvalgte butikker. Perfeksjoner på forhånd din hjemmelagede potetmos. Øv på vossakorv. Øv, øv, øv, helt til det blir perfekt. Kjør deg opp på pølse, mos, sauerkraut og ompa til du dør. Fokusér kun på mosen. Bruk muskat, bruk mindre muskat, bruk mer smør, utelat muscat. Aldri utelat smør. Og ikke kall plantemargarin smør. Og aldri kall Seltin salt. You should be fine. Neste gang, - din egen confit.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar